În data de 19 februarie 2018 Comitetul de la Basel
privind Supravegherea Bancară (CBSB) a publicat Raportul privind implicațiile dezvoltării fintech pentru bănci și
autoritățile de supraveghere bancară[1]. Lucrarea evaluează modul
în care inovația bazată pe tehnologie în serviciile financiare sau
"fintech" poate afecta industria bancară și activitățile
supraveghetorilor pe termen scurt și mediu.
În cadrul acestei analize sunt prezentate câteva scenarii
de dezvoltare a activității financiar-bancare și este evaluat potențialul lor
impact asupra industriei bancare. O temă comună în diferitele scenarii este
aceea că băncilor le va fi din ce în ce mai dificil să își mențină modelele operaționale
actuale, având în vedere schimbările tehnologice și așteptările clienților.
Experții din industrie consideră că viitorul bancar va implica din ce în ce mai
mult o bătălie pentru relația cu clienții. În ce măsură legătura cu clienții va
fi deținută de către bănci sau de către noile companii fintech variază în
funcție de fiecare scenariu. Cu toate acestea, supremația băncilor existente va
fi contestată în aproape fiecare scenariu.
Apariția fintech este doar ultimul val de inovare care
afectează industria bancară. În timp ce băncile au trecut prin mai multe faze
de inovare tehnologică, fintech are potențialul de a reduce barierele de
intrare pe piața serviciilor financiare, de a transforma datele despre clienți într-o
nouă marfă și de a conduce la apariția unor modele noi de afaceri. Ca urmare, obiectivele
și natura riscurilor și activităților bancare se schimbă rapid, iar regulile
care le guvernează ar trebui să evolueze simultan. Aceste evoluții se pot
dovedi mai disruptive decât schimbările anterioare din industria bancară, deși,
ca și în cazul oricărei previziuni, acest lucru nu este în nici un caz sigur.
Principalele produse și servicii oferite de fintech pot
fi împărțite în două sectoare: servicii bancare de bază [împărțit, la rândul
său, în trei sub-sectoare: a) servicii de creditare, economisire și atragere de
capital; b) servicii de plată, compensare și decontare; c) servicii de
management al investițiilor] și servicii suport pentru piață (se sprijină pe
inovații și tehnologii care nu sunt specifice neapărat sectorului financiar,
dar care joacă un rol semnificativ în dezvoltările fintech) așa cum se poate
observa în tabelul 1.
Tabelul 1. Sectoare de servicii inovatoare
Tabelul 1. Sectoare de servicii inovatoare
Sursa: CBSB
În urma analizei efectuate au fost identificate cinci
scenarii referitoare la industria bancară și au fost prezentate șase studii de
caz asupra unor anumite inovații, dintre care trei evaluează tehnologii (big
data, tehnologiile distribuite și cloud computing-ul), iar trei evaluează
modele de business fintech (serviciile de plată inovatoare, platformele de
creditare și neo-băncile).
Scenariile referitoare la viitorul industriei bancare
sunt următoarele:
Banca mai bună: modernizarea și digitalizarea jucătorilor existenți pe piață. În acest
scenariu, băncile existente se digitalizează și se modernizează pentru a-și
păstra relația cu clienții și serviciile principale oferite acestora, folosind
noile tehnologii pentru a-și schimba modelele actuale de business.
Banca nouă: înlocuirea jucătorilor existenți cu alții noi. În viitor, jucătorii
existenți nu pot supraviețui valului de distrugere produs de tehnologie și vor
fi înlocuiți de noi bănci ,,tehnologice”, constituite, de exemplu, de
companiile mari de tehnologie, precum Ammazon, Alphabet sau Apple (să le
denumim bigtech), care vor dispune de platforme bancare complet digitalizate.
Acești jucători noi vor folosi tehnologia avansată pentru a furniza servicii
bancare mai inovatoare și mai eficiente din punct de vedere al costurilor.
Noile bănci pot obține licențe bancare de la autoritățile de supraveghere,
dobândind propriii clienți sau pot intra în relații de colaborare cu băncile
tradiționale.
Banca distribuită: împărțirea serviciilor financiare între companiile fintech specializate
și băncile tradiționale. În acest scenariu, serviciile financiare vor deveni
tot mai modularizate, dar jucătorii existenți pot furniza unul dintre acestea
și pot supraviețui. Serviciile financiare pot fi furnizate de către oricine,
jucători vechi sau noi, care se pot conecta la interfața digitalizată cu
clienții care, la rândul ei, poate fi deținută de oricare dintre jucătorii de
pe piață. Vor apărea o mulțime de jucători care vor furniza servicii
specializate fără a încerca să devină bănci universale sau de retail.
Banca retrogradată: băncile tradiționale vor deveni furnizori de servicii devenite mărfuri și
vor ceda relația directă cu clientul altor furnizori de servicii financiare, cum
ar fi cele fintech și bigtech. Acestea vor folosi platforme de comunicare
directă cu clienții pentru a oferi o mulțime de servicii financiare de bază precum:
creditarea, economisirea și altele. Riscul activelor astfel create poate fi transferat
către banca veche sau chiar către deținătorul platformei, în funcție de contractul
încheiat între cele două părți.
Banca dezintermediată: băncile vor deveni nerelevante, clienții interacționând direct între ei
cu ajutorul unor furnizori de servicii financiare individuale. Nevoia de
intermediere printr-o terță parte de încredere dispare, băncile fiind înlocuite
de platforme și tehnologii mai agile care vor asigura relaționarea directă
între clienți, în funcție de nevoile lor financiare (un împrumut, efectuarea
unei plăți, atragerea de capital etc.). În acest caz, clienții vor avea un
cuvânt mai important de spus în alegerea serviciilor și a furnizorilor
acestora. De asemenea, își vor putea asuma mai multe responsabilități directe
în cadrul tranzacțiilor, crescând astfel și riscurile la care se expun.
În aceste condiții, CBSB își asumă sarcina de a contribui
la înțelegerea riscurilor și oportunităților asociate cu noile fintech,
descriind practicile observate înainte de a se angaja în procesul de
determinare a nevoilor pentru orice reglementări sau recomandări.
De asemenea, problemele legate de apariția fintech sunt
răspândite în diverse sectoare economice și la un nivel geografic foarte de
mare, având implicații de natură juridică, instituțională, de supervizare și de
reglementare care depășesc mandatul unui supervizor și reglementator al
sistemului financiar-bancar.
Din punct de vedere al autorilor acestei analize,
implicațiile pentru instituțiile de supervizare și pentru cadrul general de
reglementare al sistemului financiar-bancar pot fi rezumate folosind următoarele
principii și acțiuni:
- Atunci când este necesar, siguranța, soliditatea și stabilitatea financiară
pot fi susținute prin colaborarea dintre autoritățile de supraveghere bancară și
alți reglementatori, precum și cu autoritățile publice care răspund de
protecția datelor, a consumatorilor, concurență și securitatea națională,
pentru a se asigura că băncile care folosesc tehnologiile inovatoare respectă
legile și reglementările în vigoare;
- Siguranța globală și soliditatea sistemului financiar pot fi susținute și
prin colaborarea, coordonarea și schimbul de informații la nivel internațional;
- Pregătirea continuă a personalului din aceste instituții precum și
atragerea de specialiști în aceste domenii pentru a face față noilor provocări;
- Investigarea și explorarea potențialului noilor tehnologii în vederea
îmbunătățirii metodelor și proceselor proprii precum și transmiterea acestor
îmbunătățiri obținute către alte instituții similare;
- Revizuirea periodică a cadrului de supervizare în pas cu apariția unor noi riscuri
datorate progresului tehnologic.
MĂRTURIE PRIVIND CUM AM OBȚINUT ÎMPRUMUTUL DE (AED 450.000,00 Dirham) DE LA O COMPANIE DE FINANȚĂ GENUITĂ SĂPTĂMÂNA trecută Email pentru răspuns imediat: loancreditinstitutions00@yahoo.com
ReplyDeleteNumele meu este Qutiba alsaleh din Abu Dhabi
Instituțiile de credit de împrumut vă pot ajuta, de asemenea, cu o ofertă legitimă de împrumut. El a ajutat și alți colegi de-ai mei. Dacă aveți nevoie de un împrumut autentic fără costuri / stres, acesta este creditorul potrivit pentru a vă șterge problemele financiare și criza de astăzi. Instituțiile de credit de credit dețin toate informațiile despre cum să obțineți bani rapid și nedureros prin WhatsApp: +393510483991 Email:
loancreditinstitutions00@yahoo.com